Kastration af hund - kirurgisk og kemisk

Kastration af hunde og katte kan dæmpe deres seksuel adfærd, og forhindre uønsket reproduktion.

Kastration af hund

Ved kastration af hund forstås et operativt indgreb, hvor begge testikler (og hermed testosteronproduktionen) fjernes.  Der kan være mange grunde til at kastration er at foretrække - herunder forebyggelse af uønsket forplantning, adfærdsmæssige årsager såsom aggressivitet og strinteri samt flere helbredsmæssige årsager.
I det følgende vil vi fortælle om fordele og ulemper ved kastration, hvornår man kan gøre det og hvordan det foregår, så du har lidt mere viden til at beslutte, hvad der er det rigtige for dig og dit dyr.

Anatomi: Normalt fødes hunde med begge testikler nede i pungen. Undertiden ses mangelfuld nedstigning af den ene eller begge testikler - kaldet kryptorchisme. Den ikke nedstegne testikel vil så ligge i bughulen eller lyskekanalen - ofte lidt underudviklet. I enkelte tilfælde vil den ikke nedstegne testikel kunne stige ned i pungen på et senere tidspunkt - typisk inden for et par måneder. Kryptorchisme er arveligt, så avl på kryptorchide frarådes.
Hunde bliver kønsmodne ved 5-10 måneders-alderen.

Operation: Selve det operative indgreb er forholdsvis simpelt og foretages ambulant - det vil sige at dyret kommer hjem samme dag, det er opereret.  Dyret lægges i narkose og klargøres til operation. Dyrlægen lægger et lille snit foran pungen og udtager testiklerne. Blodkar, sædleder og lyskekanal lukkes med suturer og huden syes sammen igen. Hunden hjemsendes med smertestillende midler til de første par dage, samt oftest en krave for at undgå slikkeri i operationsarret, til såret er helet sammen efter ca. 10 dage.

Kemisk kastration: Det er nu muligt at “afprøve” virkningen af en kastration inden en operation besluttes v.h.a. “kemisk kastration”. Her gives en indsprøjtning under huden mellem skulderbladene med et implantat kaldet suprelorin. Suprelorin modvirker testosteronproduktion og giver de samme adfærdsmæssige samt fysiske ændringer som en kirurgisk kastration. Den ophører dog igen - typisk efter ca 6 mdr.  Herefter kan den gentages eller rigtig kastration kan udføres, hvis fortsat effekt ønskes.

Hvornår skal en hund kastreres? Det anbefales at kastrere fra hunden er ca 6 mdr. gammel (hos unghunde er risikoen for komplikationer - især ved narkosen - meget mindre end hos hvalpe, og så heler de hurtigt). Hanhunden har ikke en “cyklus” der skal tages hensyn til som hos tæven, hvorfor det kan gøres “når som helst” gennem hele hundens liv.

Fordele ved kastration

- man undgår uønskede hvalpe. Tæver og hanhunde kan gå “frit sammen” uden risiko for uønsket parring.

Helbredsmæssige fordele
- forebyggelse af kræft (i testiklerne).
- det modvirker sygdomsproblemer relateret til forstørret prostata, der hyppigt ses hos ældre hanhunde.
- genetiske nedarvede sygdomme/skavanker videreføres ikke - herunder f.eks. hofteledsdysplasi, allergi, kryptorchisme m.m.

Adfærdsmæssige fordele
- ofte mindsket aggressivitet og dominans (kan dog variere fra hund til hund afhængig af årsag).
- nedsat strejfen omkring og dæmpet sexualdrift.
- mindre stress og øget koncentrationsevne (især når der er hunhunde).
- mange oplever en roligere hund.
- dertil kan nedsat foderforbrug være en økonomisk fordel.

Ulemper ved kastration

- Kan ikke avle.
- stofskiftet nedsættes typisk til ca 80%, hvorfor der kan ses en tendens til overvægt, hvis ikke kaloriebehovet nedsættes med ca. 25 %. Dette kan dog forebygges ved at være opmærksom på vægten og kan afhjælpes med specialfoder/nedsat fodermængde.
- Pelsforandringer - nogle hunderacer med lang pels kan udvikle en vanskeligere, mere mat pels.
- Adfærdsændringer - pga manglen på testosteron kan enkelte hunde blive frustrerede/aggressive over at blive “opfattet” som hverken han/hunhunde af andre hunde pga ændret duft.

I løbet af få dage er hunden over de få “fysiske” gener/restriktioner ifm. operationen.
Rigtig mange hanhunde vil være mindre frustrerede og meget mindre stressede pga. den nedsatte kønshormon påvirkning.
Det vil for mange hunde medføre en meget bedre hverdag sammen med familien.
De vil have mulighed for mere “frihed” sammen med artsfæller.
De vil ikke blive frustrerede over ikke-indfriede kønsdrifter og adfærdsmønstre.
En kastration laver ikke om på hundens personlighed. Den mindsker “blot” den del af adfærden, der er testosteron afhængig.