Tandrens, og behandling af tandproblemer hos hund og kat

Tandbørstning af din hund og kats tænder kan forebygge problemer i mundhulen hos dit kæledyr. Tandbørstning forebygger tandsten, dårlig ånde og paradentose.

Tandrens og tandbehandling hos hunde

Mundhulen er en vigtig parameter for sit dyrs sundhed!
Studier har vist, at op til 80% af alle hunde har en eller anden form for lidelse i mundhulen. Dette kan påvirke dyrenes velfærd i høj grad, og desværre er de gode til at skjule, at de har smerter. Dertil kan betændt tandkød være indgangsport for infektioner andre steder i kroppen, herunder f.eks. i hjerteklapper.

Tandproblemer som tandkødsbetændelse (gingivitis) og paradentose samt dårlig ånde forebygges bedst ved hjælp af daglig tandbørstning med en blød tandbørste. De fleste hunde kan lære at få børstet tænder, hvis man starter forsigtigt og går tålmodigt frem. Det anbefales selvfølgelig at starte oplæringen allerede fra hvalp.

I tilfælde hvor mundhuleproblemer allerede har udviklet sig, er det nødvendigt at foretage en tandbehandling. Dette foregår, mens dyret er under fuld bedøvelse. Tandrensning foregår ved hjælp af tandinstrumenter, ultralydsrensning og efterfølgende tandpolering. Det er vigtigt, at der efterfølgende forebygges nye problemer - optimalt ved hjælp af hjemmetandbørstning. Er dette ikke muligt, findes der f.eks. specialudviklede tandstensreducerende diæter f.eks Royal Canins Dental diæter og andre tiltag, der kan udskyde tandstensdannelsen og dermed behovet for næste tandbehandling. Dog er tandbørstning nr. 1. Det er individuelt, hvor ofte et dyr har brug for tandbehandling. Særligt disponerede individer kan have stor gavn af det ca. hver 6. måned - andre med længere intervaller.

Dyrlægehuset Gentofte tilbyder gratis undersøgelse af dit dyrs tænder og mundhule for at vurdere sundheden og behovet for tandbehandling.

Bestil tid til et GRATIS tandeftersyn hér.